Τα ιστολόγια (blogs) στην εκπαίδευση Εκτύπωση
Παρασκευή, 23 Ιανουάριος 2009 18:40

Πολύς λόγος έχει γίνει τα τελευταία χρόνια για τα ιστολόγια και τους συγγραφείς τους, τους ιστολόγους. Ο όρος «ιστολόγιο» είναι η απόδοση στα ελληνικά του νεολογισμού «blog», που προέρχεται από τη σύντμηση των λέξεων «web» και «log» και σημαίνει «ημερολόγιο παγκόσμιου ιστού». Χρησιμοποιείται, όμως, σαν κάτι περισσότερο από ημερολόγιο’ αν χρησιμοποιηθεί σωστά, μπορεί να αποτελέσει ένα βήμα έκφρασης και επικοινωνίας. Κι οτιδήποτε σχετίζεται με την έκφραση και την επικοινωνία, ενδιαφέρει ιδιαίτερα τους ανθρώπους της εκπαίδευσης.

Δεν είναι λίγοι οι εκπαιδευτικοί σε όλη την Ελλάδα που επέλεξαν αυθόρμητα να χρησιμοποιήσουν αυτό το μέσο στις εκπαιδευτικές δραστηριότητες της τάξης τους. Η κατασκευή ενός ιστολογίου είναι ιδιαίτερα απλή, δεν κοστίζει τίποτα, και προσφέρει δυνατότητες προβολής και δημοσίευσης ακόμα και σε παγκόσμιο επίπεδο. Η δημοσίευση ενός άρθρου (οι ιστολόγοι το λένε ανάρτηση - post) επιτυγχάνεται με ένα κλικ του ποντικιού ενώ ακόμα απλούστερο είναι για έναν επισκέπτη του ιστολογίου να σχολιάσει κάποια δημοσίευση. Με ένα ιστολόγιο οι μαθητές μπορούν να στήσουν τη σχολική εφημερίδα τους, να την ανανεώνουν συχνά και να τροφοδοτούν τα άρθρα τους με δημιουργικές συζητήσεις, είτε μεταξύ τους, είτε και με συμμαθητές τους από άλλες τάξεις και σχολεία σε ολόκληρη τη χώρα.

Ειδικότερα, οι εκπαιδευτικοί χρησιμοποιούν τα ιστολόγια με δύο βασικούς τρόπους. Χρησιμοποιούν το ιστολόγιο είτε (α) σαν αποθήκη εκπαιδευτικού υλικού, είτε (β) σαν ηλεκτρονικό χώρο εργασίας και έκφρασης για τους μαθητές.

Στη πρώτη περίπτωση, συσσωρεύουν εκπαιδευτικό υλικό (ασκήσεις, σημειώσεις, κλπ.) και το εκθέτουν προς σχολιασμό από μαθητές και συναδέλφους. Μέσα από αυτό το διάλογο, το υλικό διαδίδεται και βελτιώνεται.

Στη δεύτερη και πιο διαδεδομένη περίπτωση, ο εκπαιδευτικός αναθέτει στους μαθητές μία σύνθετη ομαδική εργασία (project). Καθώς η ομάδα οργανώνεται, «πέφτει» η ιδέα του ιστολογίου, μέσα από το οποίο τα παιδιά θα ελέγχουν το υλικό που θα συγκεντρώνουν. Η δυνατότητα ομαδικής επεξεργασίας και επικοινωνίας που προσφέρει το ιστολόγιο, το κάνει ιδανικό για το συντονισμό της εργασίας, τουλάχιστον από ένα σημείο και πέρα. Αλλά και ο εκπαιδευτικός μπορεί να ελέγχει την πορεία εξέλιξης του έργου συνολικά και να παρεμβαίνει ισότιμα.

Στο τέλος της εργασίας, η δουλειά που έχει γίνει είναι άμεσα δημοσιεύσιμη στον παγκόσμιο ιστό. Η δημοσίευση αυτή δεν κοστίζει απολύτως τίποτα και αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό του ίδιου του μέσου. Τελικά, η εργασία που δημοσιεύεται σε ιστολόγιο δεν τερματίζει με τη λήξη της σχολικής χρονιάς. Το ιστολόγιο παραμένει στον παγκόσμιο ιστό, ανοιχτό σε σχολιασμούς και συζητήσεις και συνεχίζει να διαδραματίζει τον εκπαιδευτικό του ρόλο τόσο προς τους μαθητές που το έφτιαξαν, όσο και προς άλλους (μαθητές άλλων σχολίων, επόμενες γενιές). Οι μαθητές που συμμετέχουν στην εργασία, αισθάνονται ικανοποίηση με την ολοκλήρωση και την τόσο ζωντανή παρουσίασή της, ενώ μαθαίνουν να συνεργάζονται και μάλιστα ηλεκτρονικά.

Στη χώρα μας η σημασία των ιστολογίων στην εκπαίδευση έχει αναγνωριστεί από τους αρμόδιους φορείς. Έτσι, το 2008 πραγματοποιήθηκε ο διαγωνισμός «ξεμπλόγκαρε» που παρότρεινε τους μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να κατασκευάσουν το δικό τους ιστολόγιο. Το σχολικό δίκτυο προσφέρει στους εκπαιδευτικούς τη δυνατότητα να αναρτήσουν ιστολόγιο για τους ίδιους ή και τη σχολική τους μονάδα. Πάντως, οι πιο πολλοί εκπαιδευτικοί προτιμούν τις υπηρεσίες που προσφέρονται δωρεάν από διεθνείς παρόχους του παγκόσμιου ιστού, όπως το Blogger (ανοίκει στην Google) και το Wordpress (ελεύθερο και ανοιχτό λογισμικό).

Ευφυής Εκπαίδευση