saferinternet.gr
Κιβωτός του κόσμου
 
10 Φεβρουαρίου 2009: Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου PDF Εκτύπωση E-mail
Δευτέρα, 09 Φεβρουάριος 2009 17:07
Ευρετήριο Άρθρων
10 Φεβρουαρίου 2009: Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου
Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου (συνέχεια)
Χαιρετισμός από saferinternet.gr
Όλες οι σελίδες

Μία μέρα κάθε Φλεβάρη των τελευταίων πέντε χρόνων αφιερώνεται στο Ασφαλές Διαδίκτυο. Διάφοροι οργανισμοί από όλη την Ευρώπη, με ευαισθησία στο ζήτημα της ψηφιακής ασφάλειας, συμμετέχουν στις δραστηριότητες που διοργανώνονται στα πλαίσια της Πανευρωπαϊκής Εκστρατείας για Ασφαλέστερο Διαδίκτυο. Το 2008 συμμετείχαν 120 διαφορετικοί οργανισμοί από 56 χώρες (ανάμεσά τους και η χώρα μας), ενώ οι διοργανωτές ευελπιστούν ότι η φετινή συμμετοχή θα είναι ακόμα μεγαλύτερη.

Όταν στις αρχές της δεκαετίας του ’90 ο Tim Berners Lee σχεδίασε τον παγκόσμιο ιστό, ελάχιστοι μπορούσαν να προβλέψουν την τεράστια εξάπλωσή του και τον τρόπο με τον οποίο θα έμπαινε στην καθημερινότητά μας. Αρχικά, εξάλλου, χρησιμοποιήθηκε κυρίως από ακαδημαϊκούς, στρατιωτικούς και κρατικούς οργανισμούς των πλέον προηγμένων χωρών, με αποτέλεσμα οι διακινούμενες πληροφορίες να είναι ασφαλείς ως προς το ύφος τους και να διακινούνται ελεύθερα και χωρίς ιδιαίτερες προφυλάξεις. Ωστόσο, καθώς το νέο μέσο άρχισε να διαδίδεται σε πιο πλατιές μάζες ανθρώπων, το περιεχόμενο που διακινούνταν απέκτησε μεγαλύτερη ποικιλία. Ο εκσυγχρονισμός του παγκόσμιου ιστού τον έκανε ένα ιδιαίτερα αποτελεσματικό μέσο επικοινωνίας, με αποτέλεσμα ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι κάθε είδους να τον χρησιμοποιούν είτε για επαγγελματικούς λόγους, είτε για διασκέδαση, είτε για οποιονδήποτε άλλο σκοπό. Σήμερα μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι ο παγκόσμιος ιστός είναι ένας ολόκληρος κόσμος με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Η τεράστια ποικιλία περιεχομένου, οι άμεσοι τρόποι απομακρυσμένης επικοινωνίας και οι νέες δυνατότητες αλληλεπίδρασης είναι μερικά από τα εκπληκτικά δώρα που μας προσφέρει το διαδίκτυο και ο παγκόσμιος ιστός, αλλά ταυτόχρονα αποτελούν εστίες κινδύνου. Σήμερα, σχεδόν 20 χρόνια από την εκκίνηση της λειτουργίας του, ο παγκόσμιος ιστός περιέχει μεγάλες ποσότητες περιεχομένου αμφισβητούμενης καταλληλότητας. Κι αν αυτό είναι από μόνο του ένα σοβαρό ζήτημα, γίνεται ακόμα σοβαρότερο αν αναλογιστούμε ότι τα παιδιά και οι έφηβοι είναι, πλέον, οι πιο ενθουσιώδεις χρήστες του ιστού κι υπάρχει ο αυτονόητος κίνδυνος της επαφής τους με εικόνες, βίντεο και πληροφορίες που δεν έχουν ακόμα την ωριμότητα να αντιμετωπίσουν. Επιπλέον, τα προσωπικά δεδομένα που αποθηκεύει κανείς στα ψηφιακά μέσα (κινητό, υπολογιστής, κλπ.) μεταδίδονται στον παγκόσμιο ιστό και, υπό προϋποθέσεις, είναι διαθέσιμα ακόμα και σε κακόβουλους χρήστες, εκθέτοντάς μας στον κίνδυνο της εξαπάτησης, της σπίλωσης ή της παρενόχλησης.

Από την άλλη, οι νέες τεχνολογίες προσφέρουν εκπληκτικές δυνατότητες στην παιδεία και την εκπαίδευση των νέων, παρέχοντας, ταυτόχρονα, μοναδικούς τρόπους επικοινωνίας και ψυχαγωγίας. Τα σύγχρονα εκπαιδευτικά εργαλεία, όπως οι διαδραστικοί πίνακες και οι τίτλοι εκπαιδευτικού λογισμικού εξοπλίζουν τον εκπαιδευτικό με εργαλεία που βελτιώνουν τη διδασκαλία και προσθέτουν πρωτοφανή ζωντάνια στις εκπαιδευτικές διαδικασίες. Ο παγκόσμιος ιστός επιτρέπει πρόσβαση σε ογκώδεις και αναλυτικές συλλογές γνώσεων όλων των επιπέδων δυσκολίας, ενώ πολύ χρήσιμη στους εκπαιδευόμενους είναι η δυνατότητα επαφής και αλληλεπίδρασης με άλλους ανθρώπους από ολόκληρο τον πλανήτη που έχουν κοινά προβλήματα ή ενδιαφέροντα (π.χ. συνομήλικους ή συμμαθητές από άλλα σχολεία της χώρας). Παράλληλα, μέσα από τα παιχνίδια (στατικά ή διαδραστικά), τους χώρους συζητήσεων (forums, chat rooms) και τα κοινωνικά δίκτυα οι νέοι ψυχαγωγούνται και δημιουργούν παρέες.

Η χρήση των τεχνολογικών μέσων από ανήλικους χρήστες αυξάνεται με γοργούς ρυθμούς τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας, ενώ ταυτόχρονα αυτά τα μέσα εισδύουν σταθερά τόσο στις οικογενειακές εστίες όσο και στα ιδρύματα της εκπαίδευσης. Για παράδειγμα, οι περισσότεροι έφηβοι χρησιμοποιούν κινητό τηλέφωνο από μικρή ηλικία, ενώ όλα τα σχολεία της χώρας διαθέτουν ένα τουλάχιστον εργαστήριο ηλεκτρονικών υπολογιστών και διασυνδέονται μεταξύ τους μέσω του πανελλήνιου σχολικού δικτύου.



 
Joomla Templates by Joomlashack