Οι διαδραστικοί πίνακες SMART Board στα Ε.Ε.Σ. Πληροφορικής "Διαδίκτυο" Εκτύπωση

Διαδραστικός Πίνακας SMART Board

Τα Ε.Ε.Σ. Πληροφορικής «Διαδίκτυο» διαθέτουν, πλέον, διαδραστικό πίνακα SMART Board σε όλες τις εκπαιδευτικές αίθουσες όλων των εγκαταστάσεών τους, εκτοπίζοντας στην αποθήκη τους λευκούς πίνακες μαρκαδόρου που χρησιμοποιούνταν παλιότερα.

Οι διαδραστικοί πίνακες SMART Board είχαν χρησιμοποιηθεί, αρχικά, σε περιορισμένο αριθμό αιθουσών, ώστε να δοκιμαστεί η χρήση τους. Η ιδιαίτερα θετική εμπειρία των εκπαιδευτικών και των εκπαιδευόμενων και η σταθερή εκπαιδευτική υποστήριξη που προσφέρει συμπληρωματικά με τους διαδραστικούς πίνακες η εταιρία «Ευφυής Εκπαίδευση» ήταν οι πλέον αποφασιστικοί παράγοντες που έκαναν τα Ε.Ε.Σ. Πληροφορικής «Διαδίκτυο» να προχωρήσουν στην πλήρη υιοθέτηση των SMART Board ως εκπαιδευτικό εργαλείο.

 

Ένας διαδραστικός πίνακας αποτελείται από μία λευκή επιφάνεια αφής και συνδέεται με πολύ απλό τρόπο σε έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή. Ο υπολογιστής συνδέεται, με τη σειρά του, με έναν προβολέα (projector) που προβάλει στον πίνακα ό,τι εμφανίζεται και στην οθόνη του υπολογιστή. Παράλληλα, ο εκπαιδευτικός μπορεί να χρησιμοποιήσει τους μαρκαδόρους και τον σπόγγο που υπάρχουν στη βάση του πίνακα για να γράψει και να σβήσει. Αυτό σημαίνει πως, τουλάχιστον τις πρώτες ημέρες, ο εκπαιδευτικός μπορεί να χρησιμοποιεί των πίνακα (α) ως τεράστιο ποντίκι Η/Υ, (β) ως παραδοσιακό πίνακα και (γ) ως πανί προβολής για τον προβολέα. Στη συνέχεια, όμως, καθώς ο εκπαιδευτικός εξοικειώνεται, ανακαλύπτει τις εκπληκτικές δυνατότητες που του προσφέρει αυτό το μέσο και σύντομα βλέπει το μάθημά του να ανεβαίνει ποιοτικά. Κάπως έτσι έγιναν τα πράγματα και στα Ε.Ε.Σ. «Διαδίκτυο».

Διαδραστικός Πίνακας SMART Board Αρχικά οι πίνακες τοποθετήθηκαν σε δύο, μόνο, αίθουσες, χωρίς να αφαιρεθούν οι παλαιότεροι λευκοί πίνακες μαρκαδόρου. Αν και τις πρώτες δύο ημέρες οι εκπαιδευτικοί έκαναν συνδυασμένη χρήση και των δύο πινάκων, διαπίστωσαν σύντομα ότι οι μαρκαδόροι του διαδραστικού πίνακα είναι καλύτεροι. «Δεν χαλάνε ποτέ, δεν χρησιμοποιούν μελάνι, είναι πιο ασφαλείς και πιο φιλικοί προς το περιβάλλον», «μπορείς να γράψεις και με το δάχτυλο, χωρίς να το γεμίσεις σκόνες ή μπογές» και «ό,τι γράφω στον πίνακα, αποθηκεύεται αυτόματα στον υπολογιστή μου» είναι μερικές από τις φράσεις που είπαν οι εκπαιδευτικοί του «Διαδικτύου» σχετικά με τη χρήση των SMART Board ως πινάκων. Δεν είναι, λοιπόν, μόνο ότι οι μαρκαδόροι είναι πιο εύχρηστοι, άλλα και ότι ο διαδραστικός πίνακας προσφέρει πάρα πολλές δυνατότητες που ένας απλός πίνακας δεν μπορεί να προσφέρει.

Ένα από τα πιο εντυπωσιακά χαρακτηριστικά είναι η δυνατότητα να μετακινεί κανείς με την αφή του τα αντικείμενα που σχεδιάζει ή ακόμα και εικονιζόμενα αντικείμενα που είτε εντοπίστηκαν στον παγκόσμιο ιστό, είτε είχαν αποθηκευθεί στο σκληρό δίσκο του υπολογιστή. Άλλο πολύ χρήσιμο χαρακτηριστικό είναι η καταγραφή του μαθήματος σε αρχείο βίντεο και η δυνατότητα αναπαραγωγής του αργότερα ή και αποθήκευσής του για μελλοντική χρήση. Το χαρακτηριστικό, ωστόσο, που οι εκπαιδευτικοί βρήκαν πιο χρήσιμο απ’ όλα, είναι η δυνατότητα να σημειώνει, κανείς, επάνω σε παλαιότερο ή προετοιμασμένο ψηφιακό υλικό.

Στο «Διαδίκτυο» η χρήση εποπτικού υλικού σε μορφή εικόνας, animation ή βίντεο ήταν μία συνηθισμένη πρακτική. Πολλές φορές, ωστόσο, χρειάζονταν να σταματήσει η δράση ώστε ο εκπαιδευτικός να περιγράψει κάτι σε σχέση με αυτό που απεικονίζεται ή να εκκινήσει κάποιο διάλογο με τους μαθητές. Χάρη στο διαδραστικό πίνακα, όλα αυτά μπορούν να πραγματοποιηθούν πολύ πιο εύκολα αλλά και αποτελεσματικά. Για παράδειγμα, ενώ η παρουσίαση power point «παίζει», ο διδάσκον μπορεί να επισημάνει κάτι με το μαρκαδόρο του πίνακα (ή κάποιο άλλο εργαλείο από αυτά που παρέχει μέσω λογισμικού), μπορεί να συμπληρώσει κάποιο σχέδιο ή κάποια φράση ή να εξηγήσει καλύτερα ένα σημείο που δεν είναι κατανοητό στην τάξη του. Το πιο ενδιαφέρον είναι ότι ο πίνακας επιτρέπει την αποθήκευση αυτών των αλλαγών, διευκολύνοντας ιδιαίτερα τη διαρκή βελτίωση του εκπαιδευτικού υλικού.

Ένα άλλο θετικό του διαδραστικού πίνακα είναι ο ενθουσιασμός που προκαλεί στους μαθητές, επηρεάζοντας θετικά τη στάση τους προς το μάθημα. Ακόμα κι οι έφηβοι μαθητές που, συνήθως, είναι εξοικειωμένοι με πολύπλοκες και εντυπωσιακές ψηφιακές συσκευές, τείνουν να είναι πιο προσεκτικοί και να επιδεικνύουν μεγαλύτερη διάθεση συμμετοχής όταν βρίσκονται σε αίθουσα με διαδραστικό πίνακα. Ωστόσο, οι πλέον ενθουσιώδεις χειριστές είναι τα μικρά παιδιά που παρακολουθούν τα προγράμματα δημιουργικής απασχόλησης.

Στα Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών Πληροφορικής «Διαδίκτυο» οι διαδραστικοί πίνακες SMART Board έχουν βελτιώσει αισθητά το επίπεδο της εκπαίδευσης, επηρεάζοντας την εκπαιδευτική διαδικασία σε πολλά επίπεδα. Ενώ είναι ένα πολύ απλό στη χρήση αλλά και ισχυρό τεχνολογικό μέσο, λειτουργούν και ως ψυχολογική ενίσχυση τόσο προς τους μαθητές όσο και προς τον εκπαιδευτικό, διευκολύνουν την οργάνωση και τη βελτίωση του παλαιότερου υλικού διδασκαλίας, ενώ παράλληλα χρησιμοποιούνται στη δημιουργία νέου, πολύ ζωντανού εκπαιδευτικού υλικού.